Undersökning: stora skillnader mellan skolor

Bild på elever som sitter framför datorer i ett klassrum.

Läroplanen är samma i hela Sverige, ändå är det stor skillnad mellan skolor i landet.

Resultatet i ny undersökning visar att det är stora skillnader på skolan beroende på var i landet man bor. Därför argumenterar Lärarnas Riksförbund nu för att skolan borde bli statlig igen.

 

Det är Lärarnas Riksförbund (LR) som för första gången har undersökt hur kommunerna sköter sina grundskolor. I undersökningen har de vägt ihop flera olika faktorer för att ranka de bästa och de sämsta kommunerna. De har till exempel tittat på hur många lärare som har utbildning, hur mycket pengar skolorna har, och hur många nyanlända elever som går på skolorna i kommunen.

 

Undersökningen visade att det är väldigt olika mellan landets skolor. Men enligt LR har syftet med undersökningen inte varit att hitta en vinnare och en förlorare, i stället ville de visa på de stora skillnaderna som finns.

 

– Kommunerna har väldigt olika förutsättningar att driva skola. Dessa skillnader får för stort genomslag. Vi klarar inte av att ha en likvärdig skola, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén till TT.

 

Tidigare var skolan styrd av staten som hade hand om alla Sveriges grundskolor. Efter en ändring så tog kommunerna över ansvaret i början av 1990-talet.

 

Men LR tycker inte att kommunerna har gjort ett bra jobb, och att det blir för stora skillnader när kommunerna sköter skolorna. Med den nya undersökningen argumenterar nu LR för att skolan borde bli statlig igen.

 

Läs mer om Minibladets tidigare rapportering om likvärdigheten i skolan.

 

Lärarnas Riksföbund (LR) har gjort
en stor undersökning.
De har undersökt
hur bra skolorna i Sverige är.

 

LR kom fram till att det är väldigt olika
beroende på var man bor.
På vissa ställen är skolan bra.
På andra ställen är skolorna sämre.

 

LR tycker inte att det ska vara så olika.
Alla har rätt till en bra skola.

 

Just nu är det kommunerna
som driver skolorna.
Eftersom alla kommuner gör olika
blir skolorna också olika bra.

 

Därför tycker LF att staten
borde driva alla skolor.
Då tror de att skolorna kan bli lika bra.