Ljusterapi kan hjälpa ungdomars sömn

En nattlampa lyser på nattygsbordet bredvid en stor säng.

Forskare har kommit fram till att ljusterapi kan hjälpa ungdomar sova bättre.

Forskare på Stanford University i USA har testat ljusterapi på 30 ungdomar för att se hur det påverkar sömnen. Ljusterapin tillsammans med att lära sig om sömn, gjorde så att ungdomarna sov ungefär 43 minuter längre.

 

Att sova ordentligt är viktigt för kroppen. Utan sömn kan vi må väldigt dåligt. Vår sömn påverkas av hur vi lever. Att äta bra och röra på sig kan göra att man sover bättre. Men vår skärmtid påverkar också hur snabbt vi somnar och hur bra vi sover.

 

På Stanford University i USA har forskare gjort en studie med 30 ungdomar. De använde sig av olika sorters terapi för att se hur det kunde påverka deras sömn. Terapin lärde ungdomarna hur viktigt det är med sömn.

 

Forskarna testade även en särskild sorts ljusterapi. Ljusterapin bestod av ett slags korta ljusblixtar som lyste var tjugonde sekund under de sista två timmarna av tonåringarnas sömn. Resultatet var att ungdomarna sov ungefär 43 minuter längre, och att de blev mer utvilade.

 

Fördjupning: Sömn

 

Varför behöver vi sömn?

Sömn är viktigt för att hjärnan och kroppen ska få den vila den behöver. När vi sover sparas våra minnen och ny kunskap av hjärnan. Hjärnan får också tid till att bearbeta alla nya intryck vi fått under dagen. Men att sova är ocksås bra för den tid då vi är vakna. God sömn kan göra så att vi känner oss mindre stressade. Dessutom kan det minska risken för sjukdommar.

Ett barn som sover

 

 

Sömnfaser

Det finns olika faser som vi går igenom när vi sover. När du har lagt dig i din säng och börjar känna dig trött så börjar är det insomningsfasen du känner av. I den här fasen är sömnen ytlig och du är lättväckt. Sedan går du in i normalsömn. Och efterhand kommer du in i djupsömnen. Du kan vara väldigt svårväckt när du befinner dig i djupsömnen.

Under natten så växlar du mellan normalsömnen och djupsömnen, med perioder av drömsömn. I början av natten befinner vi oss mest i den djupa sömnen. Därefter blir perioderna med djupsömn kortare och perioderna med drömsömn längre.

Ett diagram över hur en sömncykel kan se ut

 

 

Drömmar 

Du kan drömma under alla de olika faserna, men det är vanligast under REM-sömnen. REM står för ”rapid eye movement” som betyder snabba ögonrörelser, på engelska. Den kallas så för att dina ögon rör sig under dina slutna ögonlock, fastän du sover. Drömmar kan kännas verkliga, men det är bara intryck och minnen som vi sätter ihop. Vi glömmer bort det mesta vi drömmer under natten, men vissa drömmar kan göra ett stort intryck på oss vilket gör att vi kommer ihåg dem.

Ett barn som sover

 

 

Tips för att sova bättre

Olika människor behöver olika mycket sömn.  En del är morgonpigga och kvällströtta. För andra är det tvärtom. En del vuxna klarar sig bra med att sova sex timmar, men det är ovanligt. Andra behöver sova åtta till nio timmar varje natt för att må bra. Barn behöver mer sömn än vuxna. Några bra tips för att sova bättre om natten är:

  • Stig upp och lägg dig vid ungefär samma tider varje dag.
    Då lär sig kroppen när den behöver sova.
  • Försök att inte sova på dagen.
    Det kan störa nattsömnen.
  • Rör på dig under dagen.
    Det kan vara bra att inte träna för sent på kvällen, så att kroppen hinner slappna av.
  • Var ute i dagsljus varje dag.
  • Drick mindre uppiggande drycker som läsk, kaffe eller energidryck.
  • Slappna av innan du ska sova.
    Stäng av mobilen och datorn en timme innan du går och lägger dig.
    Då hjälper du kroppen att ställa in sig på sömn.

Ett barn som gäspar

 

 

Varje vecka ger vi en ledtråd till Veckans fördjupning. Lös rebusen för att få reda på ledtråden:

N + (katt - K) (Ligga - ga) Nytt ord, (gråter - gr) (hjälm - jl) (tidning - id)

Att sova är något alla människor behöver.
När vi sover jobbar hjärnan med
att samla ihop alla tankar vi haft under dagen.

 

Forskare i USA har undersökt saker
som kan få oss att sova bättre.
De gjorde experiment på 30 ungdomar.

 

Forskarna lärde först ungdomarna
hur viktigt det är med sömn.
Det gjorde forskarna med
en särskild sorts terapi.

 

Sen undersökte forskarna också
en annan sorts terapi.
Den kallas för ljusterapi.

 

Ljusterapin fungerade på så sätt
att små korta ljusblixtar blinkade
när ungdomarna sov.
Då märkte forskarna att ungdomarna sov
både längre och bättre.

 

Fördjupning: Sömn

 

Varför behöver vi sömn?

Sömn är viktigt
för både kroppen och hjärnan.
Kroppen och hjärnan behöver vila
och det får de när vi sover.

 

När vi är vakna känner vi
många olika saker.
Det kallas för intryck.
När vi sover jobbar hjärnan
med att sortera intrycken.
De intryck som är viktiga
kommer vi ihåg som minnen.

Ett barn som sover

Sömnfaser

När vi sover
går vi igenom olika faser.
Den första fasen är insomningsfasen.
Det är när vi håller på att somna.

 

Sen går vi in i normalsömnen.
Det är den vanligaste fasen.
Efter normalsömnen kommer djupsömnen.
I djupsömn sover vi väldigt tungt
och kan vara svåra att väcka.

Ett diagram över hur en sömncykel kan se ut

Drömmar 

När vi sover drömmer vi också.
Vi kan drömma under alla
de olika sömnfaserna.

 

Men det är vanligast att vi drömmer
när något som kallas REM-sömn händer.
REM är en förkortning för ”rapid eye movement”.
Det är engelska och betyder snabba ögonrörelser.

 

I REM-sömnen rör sig våra ögon
under ögonlocken.

 

Ofta glömmer vi vad vi har drömt
men vissa drömmar kommer vi ihåg.

Ett barn som sover

Hur mycket sömn behöver vi?

Olika människor behöver
olika mycket sömn.
Vuxna behöver oftast mindre sömn än barn.
En vuxen brukar oftast behöva
8 till 9 timmar sömn varje natt.

Ett barn som gäspar

 

Varje vecka ger vi en ledtråd till Veckans fördjupning. Lös rebusen för att få reda på ledtråden:

N + (katt - K) (Ligga - ga) Nytt ord, (gråter - gr) (hjälm - jl) (tidning - id)