Läs och lär

Kim-S

Mitt namn är Kim Sjöberg och jag arbetar som förstelärare på Rörsjöskolan i Malmö. Jag arbetar även som föreläsare och skriver om mitt pedagogiska uppdrag på oppetklassrum.se
Som lärare men också förälder använder jag minibladet.se som ett naturligt inslag i barnens lärande.

Min utbildning är mot grundskolans tidigare år och fritidsverksamhet. Jag känner ett stort engagemang och glädje för mitt uppdrag som lärare.

Mina hjärtefrågor innefattar språkutveckling, ledarskap, förhållningssätt och lärmiljö.

För mig är ett språkutvecklande arbete i alla ämnen men också i hemmet viktigt och därför kommer jag via MiniBladet att försöka inspirera och dela med mig om hur ni kan arbeta hemma och i skolan med olika språkutvecklande metoder. Låt oss läsa och lära tillsammans!

 

Låt läsning bli en gemensam upplevelse

Den där stunden på kvällen när min sexåring och jag kryper ihop i vår fåtölj för att läsa – det är en av dagens bästa stunder. Spänningen som infinner sig innan vi börjar läsa är närmast magisk. Vi skapar ro och får verkligen tid tillsammans. Vi delar våra tankar – lika och olika. Samma känsla infinner sig när jag står i klassrummet och högläser, elevernas uppmärksamhet riktas mot en värld fylld av spänning, kultur, möten och händelser. Det är i samtalen kring texterna som våra olika synsätt möts och vi delger varandra olika perspektiv som vi alla kan lära av.

Läsning är en del av vår vardag – en livsviktig rättighet. Hur kan vi göra för att stötta våra barns läsförmåga och framförallt deras läsförståelse?

Gör läsningen till ett återkommande inslag men också något roligt, gärna någon läsning varje dag. Det krävs uppmuntran, förebilder, tålamod och träning för att bli en god läsare.
Börja med att samtala om vad ni tror att boken ska handla om? Vad vet vi om ämnet sedan tidigare? Varför har denna text fångat ert intresse?

Om barnet precis lärt sig läsa, dela upp läsningen – läs några delar var. Diskutera innehållet innan, under tiden och efter. Vad berättar texten? Lär den oss något nytt? Finns det ord som behöver redas ut och hur kan vi ta reda på vad de betyder?

Skapa förutsättningar för läsning, sätt er i lugn och ro. Läsningen behöver inte ta mer än de sista tio minuterna innan man släcker lampan.

Ta tiden att samtala om det ni läser och låt språket utvecklas.

Kims blogg oppetklassrum.se >

 

 

FormulärKontakta Kim Sjöberg!

Fyll i formuläret här >

 

Silversponsorer

Bronssponsorer