Sydsvenskan: Kränkt på skolan – så tycker Lundaelever att situationen hanteras bäst

Två elever på skola i Lund

BILD: Sandra Henningsson / HD-Sydsvenskan

När en lärare märker att en elev på skolan blir kränkt, är det bäst att ta upp det med de inblandade och inte prata med fler än nödvändigt. Det tycker i alla fall Smilla Cammaroto och Ella Hernelöv som går på Järnåkraskolan i Lund.

 

– Personligen har jag aldrig sett någon bli mobbad i vår skola men om någon skulle bli det skulle de säkert gjort något åt det, säger Smilla Cammaroto som är 14 år, till Sydsvenskan.

 

Om en elev på deras skola har blivit kränkt så tycker de inte att det är en fråga som ska tas upp i hela klassen.

 

– Det är bättre att prata enskilt med den som varit utsatt och enskilt med den som utsatt någon, säger Smilla Cammaroto.

 

Enligt skollagen ska alla händelser där man kan misstänka att någon kränkts, anmälas och utredas av kommunen.

 

Men Smilla Cammaroto och Ella Hernelöv tycker att lärarna först måste veta vad som verkligen har hänt, så de inte anmäler sådant där eleverna bara är osams eller bråkar om något litet.

 

– Det kan vara bra att ta reda på vad som hänt innan man tar kontakt med kommunen. Ibland när man diskuterar högt med en kompis kan de säga ”Hallå, vad håller ni på med där borta”. Det kan vara störigt. Vi diskuterar bara, men de tror att vi bråkar, säger Smilla Cammaroto.

 

Att kränka någon betyder
att säga eller göra något elakt.
Ingen får bli kränkt i skolan.
Men ibland händer det ändå.

 

Smilla och Ella är 14 år.
De går på Järnåkraskolan i Lund.
De har funderat över kränkningar.

 

De tycker det är viktigt
att inte prata med hela klassen om någon blir kränkt.
Det är bättre att bara prata med personerna
som varit med.

 

De tycker också det är viktigt
att lärarna tar reda på vad som faktiskt hänt.
Ibland kan det verka som att barn bråkar,
fast de egentligen bara diskuterar.