Många har svårt att sova

En tjej som gäspar

Många av oss har svårt att somna på nätterna.

Var tredje svensk har någon form av sömnproblem. Det är över tre miljoner människor. Fler och fler använder appar på telefonen för att få hjälp med att sova. Det här oroar forskare.

 

Enligt Folkhälsomyndigheten har många av oss svårt att somna på kvällarna. Vi tar hjälp av olika sömnappar som hjälper oss att somna in på olika sätt.

 

Annika Norell Clarke är sömnforskare vid Karlstads universitet. Hon tycker det är oroande att vi inte längre litar på kroppens egen förmåga.
– Människor har ju klarat sig i alla tider utan några tricks för detta, men vi vänder oss till våra smartphones för hjälp med i stort sett det mesta i livet numera, säger Annika Norell Clarke till Sveriges radio.

 

Hennes tips på hur vi ska bli bättre på att sova är att verkligen skilja på dag och natt. På dagen ska vi ha mycket ljus på oss, helst dagsljus. Vi ska vara psykiskt och fysiskt aktiva. På kvällen ska det vara precis tvärtom. Det ska vara mörkt och vi ska göra saker som lugnar oss.

– Den där kontrasten är väldigt viktig. Det hjälper kroppens naturliga system, säger Annika Norell Clarke till Sveriges radio.

 

Fundera och diskutera

  1. Hur ser din kvällsrutin ut?
  2. Vad brukar du göra när du inte kan somna?
  3. Hur många timmar behöver du sova för att känna dig pigg dagen efter?

En av tre svenskar
har någon form av sömnproblem.
Det är alltså väldigt många
som har svårt att sova på nätterna.

 

För att få hjälp att sova bättre
använder många svenskar appar på telefonen.
Men forskare blir oroliga
över att så många använder appar för att sova.

 

Annika Norell Clarke är sömnforskare
vid Karlstads universitet.
Hon säger att människor alltid klarat av att sova
utan hjälp från appar och telefoner.

 

Hennes bästa tips för att sova
är att verkligen skilja på natt och dag.
På dagen behöver vi ljus och röra mycket på oss.
På natten behöver vi mörker och ta det lugnt.

 

Fundera och diskutera

  1. Hur ser din kvällsrutin ut?
  2. Vad brukar du göra när du inte kan somna?
  3. Hur många timmar behöver du sova för att känna dig pigg dagen efter?