Kims frågor till veckans samtalstext – Färre tjejer idrottar

Kim SjöbergAtt samtala med barnet innan ni läser texten är viktigt. Fråga vad de vet om ämnet eller vad de tror att texten kommer att handla om. Stanna upp i texten för att reda ut nya ord och avsluta med att se om barnet kan återberätta textens innehåll eller om texten gett någon ny kunskap.

Det är också viktigt att hjälpa eleverna att koppla textens innehåll till egna erfarenheter och upplevelser för att skapa en nära förståelse för det man läst.

På barnens nyhetssida hittar ni denna vecka en text om att färre tjejer idrottar. Här är exempel på frågor som du som vuxen kan ställa till barnet för att få en fördjupad läsförståelse.

 

 

Färre tjejer idrottar

Många tjejer slutar idrotta i tonåren. Men vad kan man göra åt det?
Varför tror du att många tjejer slutar med idrott?

Många tjejer slutar idrotta i tonåren. De umgås hellre med kompisar. Det är Karin Book som säger det här. Hon jobbar på Malmö högskola med idrottsvetenskap. Många idrottsklubbar har svårt att locka till sig tjejer.
Har du något tips om hur man kan locka tjejer till idrottsklubbar?

Men i Malmö finns andra ställen att idrotta. Till exempel finns utegym och skateparker. Men där tar snabbt killarna över också.
Varför tror du att killarna tar över?

Men bland äldre personer idrottar tjejer lika mycket som killar. Och bland pensionärer är det fler kvinnor än män som idrottar. Men hur kan man få de unga tjejerna att idrotta?

Karin Book tror att man måste tänka utanför idrottsklubbarna. Det handlar så mycket om att tävla där. Istället borde man idrotta mer bara för att ha roligt.
Vilken idrott tycker du är rolig?

Fler Läs och lär