Sydsvenskan: Idéverkstad på Cool Minds höjer InnoCarnivals-tempen

Alvin Skogberg, Sanny Larsen, Samir Yusuf, Moa Pernlo och Yasmine Ait Amer Meziane, ett av innovationsteamen från klass 6 från Oxievångsskolan.

  • InnoCarnival Skåne är ett skolprojekt som ger eleverna möjlighet att träna olika förmågor som rustar dem för livet efter skolan: som att kommunicera och samproducera, tänka kritiskt och lösa problem.

 

  • Årets innovationer är kopplade till FN:s 17 globala hållbarhetsmål.

 

  • Medverkande klasser erbjuds lärprocesser i stimulerande undervisningsmiljöer runt om i Skåne. Till exempel Cool Minds, Teater Sagohuset, Drömmarnas hus och Marint Kunskapscenter.

 

  • MiniBladet följer tio utvalda klasser i Skåne under hela InnoCarnivalsåret och stöttar och hjälper dem att dokumentera sin kreativa process.

Runt 5 000 elever är engagerade i InnoCarnival Skåne som ska stimulera elevers kreativa förmåga. MiniBladet var med när en klass från Oxievångsskolan besökte science centret Cool Minds för att spåna fram idéer och vässa sina innovationer.

 

Stämningen är elektrisk. Det spånas och diskuteras, filmas och dokumenteras, skissas och programmeras. Det är tredje gången denna höst som klass 6 från Oxievångsskolan besöker Cool Minds i Folkets Park vilket märks: de har fått fin styrfart på sin kreativa resa och accelererar nu mot hållbara lösningar och en bättre framtid.

 

Fem av eleverna är Alvin, Sanny, Moa, Yasmine och Samir som bildat ett team.

 

– Vi ska ta fram en prototyp för en VR-dräkt, avslöjar Alvin Skogberg och fortsätter:

 

– Så istället för att resa kan man ta på sig den, vilket är bra för miljön.

 

Moa Pernlo utvecklar:

 

– Det är även bra för för de som inte har råd att resa, eller de som har svårt att röra på sig, så de också får uppleva nya saker.

 

Sanny Larsen har länge velat ta fram just en VR-dräkt, så att det nu passade in i InnoCarnivalens tema med FN:s globala hållbarhetsmål, var mitt i prick.

 

– Tanken är att det ska vara lite teknik i den. Så om man till exempel upplever att man badar i den, så ska det kännas lite blött och fuktigt kanske, säger han.

 

Yasmine Ait Amer Meziane gillar framför allt att man får tänka i nya banor.

 

– Det är jättekul att hitta på saker som inte finns, säger hon.

 

Amira Riaz och Elina Yao intervjuar sin lärare Pernille Jensen.

 

Pernille Jensen är en av klassens två lärare. Hon tycker att InnoCarnivalen är ett smidigt och bra sätt att få in hållbar utveckling i lärandet eftersom det ligger i skoluppdraget att dessa frågor ska genomsyra undervisningen.

 

– Man märker så tydligt att lusten att lära sig nya saker kommer fram genom kreativitet. Jag tycker att jag har en klass som är bra på att tänka utanför boxen, så det här passar verkligen dem , säger hon.

 

En annan positiv effekt med projektet är att eleverna kommer utanför sin vanliga ”Oxiebubbla” menar Pernille Jensen.

 

– Det är viktigt att man vidgar deras värld. Att de vågar sig ut i samhället. Malmö har ju också så mycket bra att erbjuda. Några dagar innan vi åkte buss hit första gången gick vi faktiskt bara till busshållplatsen för att visa var och hur man stiger på, eftersom alla inte hade åkt buss in till stan förut.

 

Alrik He är IT-och elektronikpedagog på Cool Minds. Här lär han eleverna från Oxievångsskolan att programmera Java.

 

Denna klass är en av tio som MiniBladet följer och hjälper att dokumentera sin kreativa resa under hela Innocarnivals-året: med bilder, artiklar, insändare, loggböcker och filmer. Därför går till till exempel Amira Riaz och Elina Yao runt med filmkamera och anteckningsblock och intervjuar sina klasskompisar denna dag.

 

– Ibland kan det vara svårt att komma på bra frågor, innan man vet exakt vad de håller på med, säger Amira.

 

– Men det är roligt att höra hur de tänker. Om vi skriver och filmar deras tankar kan det förhoppningsvis inspirera andra, säger Elina.

 

Malou Dunmose Mogensen gillar att programmera.

 

I datorrummet sitter 12-åriga Malou Dunmose Mogensen och kodar i programmeringsspråket Java.

 

– Jag håller på och lägger in bilder i programmet. Jag har en idé om en plastpantningsmaskin som ska kunna återvinna all slags plast, säger hon framför skärmen full med kryptiska siffror och tecken.

 

Cool Minds är ett science center som vill väcka barnens lust för teknologi och vetenskap. Daniel Svensson är en av centrets medarbetare:

 

– Det som utmärker barnens kreativitet är att den är så ofiltrerad. Jag blir själv väldigt inspirerad när jag har workshops med dem, säger han och fortsätter:

 

– Det som är så himla bra med InnoCarnivalen är att de faktiskt kan komma på saker som kan förändra och göra skillnad.

 

Daniel Svensson är pedagog på science centret Cool Minds. Här i samspråk med eleven Samir Yusuf.

 

Vad är en bra idé tycker du?

 

– En bra idé är en som inspirerar dig. Som gör att du bara vill fortsätta och fortsätta och fortsätta skapa, säger pedagogen Daniel Svensson på Cool Minds

 

2 FILMER

Upplev den kreativa stämningen på Cool Minds när klass 6 från Oxievångsskolan gnuggar sina geniknölar.

 

Lyssna på Alexander Isgren och Enes Hebibovic bästa tips om vad man ska tänka på när man intervjuar.

 

Text, foto och filmning: Magnus Erlandsson, MiniBladet