Förslag till arbetsgång, Reporterskolan Filma del 3

Detta är innehållet i Reporterskolan Filma del 3:

Del 3 : Klippning av filmen

  1. Klippning av film
  2. Bakgrundsljud t.ex musik och effekter
  3. Redigeringsprogram

 

  1. Klippning av film

Nu har eleverna förhoppningsvis spelat in en intervju, en action-inspelning samt prator. Det är nu dags att klippa filmen. Innan eleverna sätter sig vid datorn behöver de fundera över i vilken ordning de vill presentera klippen. Fråga om de la märke till i vilken ordning Isak presenterade sina klipp. Så här gjorde Isak. Observera att han delade upp intervjun i flera scener för att den inte skulle kännas för lång:

Titta därefter på Isaks filmreportage igen.

Här finns en tom mall att skriva ut så att eleverna själva kan planera i vilken ordning de ska klippa ihop sina inspelningar.

Tom mall att skriva ut som pdf

 

Eleverna ska nu nu bestämma vad som ska stå i eftertexterna. Berätta att i en artikel står reporterns för- och efternamn i slutet. Man bör nämligen få reda på vem som har skrivit artikeln. På tidningsspråk kallas det byline.

När man gör ett filmreportage bör man också uppge vem som har gjort reportaget. Det kallas eftertexter.

 

Kolla på slutet av Isaks film igen och lägg märke till eftertexterna. Här är eftertexterna Isak använde:

 

Minireporter:

 

Bakom kameran:

 

Klippning:

 

Tack till:

 

Skriv ut rubrikerna och be eleverna att fylla i relevanta namn. “Tack till” måste inte användas.

 

När eleverna senare sitter vid datorn för att klippa, kan de enkelt skriva in eftertexterna. I programmen iMovie och Movie Maker är det enkelt att få till det snyggt.

 

  1. Bakgrundsljud t.ex musik och effekter

Musik

Fråga eleverna om de la märke till om Isak hade musik i sitt filmreportage. Fråga om de minns när det var musik. Titta eventuellt på filmen igen och notera att Isak använde bakgrundsmusik till action-inspelningen med Alma som cyklar nerför en backe på sin BMX. Diskutera vad musiken gör.Hur skapar den stämning? Hjälper den till att förstärka en känsla? Blir cyklingen extra cool när det är musik till? Hur hade scenen känts utan musik?

 

Öppna också upp för en diskussion kring lämplig musik. Vad passar? Var får man musiken ifrån? Får man ta vilken musik som helst som man hittar på internet? Berätta att man inte får lov att använda musik som någon äger rättigheterna till. Istället kan man använda musik som redan finns att tillgå i redigeringsprogrammet man använder för att klippa filmen. Man kan också göra musiken själv och exportera den till iMovie. Det är överkurs, men här finns tips på appar där man kan göra egen musik.

  • Paint Music
  • Musikmattan
  • Garageband

Malberts melodier är en sajt på internet med musik som är gratis att ladda ner och använda.

 

Effekter

Eventuellt behöver eleverna också ljudeffekter. I iMovie och Movie Makerfinns flera ljudeffekter att tillgå som till exempel fågelsång, billjud eller människor som pratar i bakgrunden. Om de inte hittar det de behöver kan de söka ljud på annat håll. Det finns många bra gratissajter som har massor av ljudeffekter de enkelt kan ladda ner. Här är några gratissajter:

FlashKit

Soungle

Soundboard

SoundBible

Freesound Project

 

3.Redigeringsprogram

Ett av de mest lättjobbade programmen för videoredigering är Microsoft Movie Maker, som ingår gratis i Windows XP.

För Mac-datorer finns motsvarande programvara som heter iMovie.

 

På youtube finns massor av filmer som visar hur du redigerar din film. Sök bara på “iMovie instruktionsfilm svenska” eller “Microsoft Movie Maker instruktionsfilm svenska”. Det bästa är om du som lärare hittar en instruktionsfilm på rätt nivå för dina elever. Ni kan titta på instruktionsfilmen tillsammans och hjälpas åt att bena ut de olika momenten muntligt i klassrummet.

 

Här får du några tips på bra instruktionsfilmer:

 

Junis finns en handledning för barn om redigering och Movie Maker.

 

Se en kort genomgång av iMovie för iPad och iPhone, gjord av Karl Malbert, Media poolen.

 

Björn Benbasat har gjort en längre genomgång av iMovie för iPad och iPhone.

 

Här visar Miranda’s Beauty hur hon redigerar en video i iMovie.

 

När eleverna har klippt ihop filmen finns det bara en sak att göra:

 

Skicka in filmen till MiniBladet och delta i tävlingen om 2000 kronor. Filmen ska vara cirka 3 minuter lång. Berätta också för eleverna att de kan tävla privat om de har lust att göra en film till där hemma samt att de har chansen att bli publicerade här på MiniBladet.

Deadline för tävlingen är den 28 april.

Lycka till!