Vinn 1000 kronor till klassen. En illustrerad person står bakåtlutad med en megafon framför munnen.

Skicka in din

insändare och insändarbild

Insändaren kan vara i form av en längre text eller en enkel bild med bildtext. Insändarbilden kan vara ett fotografi eller en ritad bild.

Både insändaren och insändarbilden innehåller dina åsikter i en specifik fråga som du resonerar fram en lösning på. Bästa bidrag vinner 1 000 kronor till klassen. Sista datum att skicka in är den 9 september 2018.

 

Exempel på insändarbild

En cykelparkering intill en vägg som är helt full av cyklar som ligger välta på marken och många som står utanför cykelställen.Supersmäll i stället för cykelställ

Nästan varje dag ramlar flera cyklar ner på marken och går sönder.
– Min lampa, korg och stöd har gått sönder, säger Nike.
Vi behöver alltså fler cykelställ.
Varje dag ligger nästan alla cyklar ner på marken.
– Mitt stöd, min korg, lampa och reflex har gått sönder.
Vi behöver nya cykelställ!

Av: Selma Sjeren Jungmark, klass 5b, Bulltoftaskolan i Malmö.

 

 

Exempel på insändare

Gratis frukt till alla skolbarn!

Nästan alla barn som går på lågstadiet i Sverige har fruktstund. På många skolor är det barnen själva som ska ta med sig sin frukt. Men tyvärr har inte alla barn råd. Eller så kommer deras föräldrar inte ihåg att köpa frukt till dom. Då får de barnen ingen frukt medan alla andra i klassen äter sin. Det är ganska orättvist tycker jag. Därför tycker jag att alla skolbarn i Sve­rige ska få gratis frukt.

Det är inte kul att vara fattig. Och det är inte kul att ha glömska föräldrar. Ändå är det barnen som straffas för saker de inte själva kan rå för. Många tycker att fruktstunden kostar pengar och att det finns bättre saker att läg­ga pengarna på. Men då undrar jag om de vet hur det känns att stå utan när alla andra får?

Skolan borde ge alla elev­er gratis frukt. Men om det är för dyrt så tycker jag att närmsta matbutik kan ge sitt överskott av frukt till skolan istället för att slänga den.

Av: Nico Lennartsson, 11 år, Gävle

 

Lärarhandledning i att skriva insändare

 

Detta tittar juryn på

Val av ämne för din insändare

Hur din insändare kan väcka intresse och nyfikenhet hos läsaren

Hur väl du argumenterar för din lösning

Hur väl bilden kompletterar din text

 

Regler

När du skickar in din insändare lovar du att:

– Du ska själv ha skrivit texten.

– Du ska själv ha tagit bilden.

– Det du skriver är sant och att personer som medverkar i text eller bild inte har något emot att vara med.

– Du godkänner att din insändare kan publiceras i både tidningen och på webben.

Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i din text.

Vi publicerar inte bidrag som kan verka stötande eller misstänks bryta mot upphovsrätten.

 

Om du har det bästa bidraget utses du till vinnare av en jury som består av representanter från MiniBladets redaktion. Juryns beslut kan ej överklagas.

 

Koppling till Lgr 11

Lgr 11 Kursplanen i Samhällskunskap: 
CENTRALT INNEHÅLL

I årskurs 1-3

Att leva i världen

  • Aktuella samhällsfrågor i olika medier.

I årskurs 4-6

Beslutsfattande och politiska idéer

  • Politiska val och partier i Sverige. Riksdagen och regeringen och deras olika uppdrag. Politiska skiljelinjer i aktuella politiska frågor som har betydelse för eleven.