Svårt att förklara högtider i förskolan

Snart firas påsken på landets förskolor. Men många förskollärare har svårt att förklara för barnen varför högtider firas.

I en studie från Göteborgs universitet har närmare 1 200 förskollärare på olika förskolor besvarat en enkät om arbetet med högtider och traditioner. Utöver enkäten har forskarna bakom studien besökt två förskolor under olika firanden.

På landets förskolor ryms många olika högtider och traditioner. Halloween och Rocka sockorna-dagen, som uppmärksammar funktionsvariationer, är två exempel. Ett annat exempel är den muslimska högtiden Eid som framför allt firas på förskolor i mångkulturella områden.

Påsk, jul och midsommar är mest populära. Mer än 90 procent av förskollärarna uppgav att de tre högtiderna firades.

Samtidigt visar studien att många förskollärare tycker att det är svårt att förklara varför de firar. Det beror enligt forskarna på okunskap kring religion och om vad som är tillåtet att ta upp i förskolan.

En av forskarna bakom studien heter Eva Reimers och är professor i pedagogiskt arbete. Hon vill att förskollärarna ska prata mer om religion.

– I grunden handlar det om vilket kulturarv vi vill föra över till och skapa med barnen. Det rimliga vore att det är ett kulturarv om ett mångkulturellt Sverige där barnen får förståelse för att vi lever med olika traditioner och olika sätt att vara och att man kan fira på olika sätt, säger hon i ett pressmeddelande från Göteborgs universitet.

Text av Felicia Green

Fler Artiklar