En ny undersökning visar att unga vuxna är dåliga på ekonomi. Forskare vill därför att skolor ska lära ut mer om ekonomi.
Sparkonto och ränta är två ord som vi ofta använder när vi pratar om ekonomi. Orden används också i en undersökning från Lunds universitet.
I undersökningen fick över 2 000 människor mellan 18 och 29 år svara på frågor om ekonomi.
Undersökningen visade att många inte visste så mycket om ekonomi. Ungefär en femtedel svarade fel på alla frågorna.
Forskaren Henrik Levinsson säger att många människor vet för lite om ekonomi. Det kan ge människorna problem.
Han vill därför att människor ska få lära sig mer om privatekonomi redan som barn. Privatekonomi är människors egen ekonomi.
– Inte minst har skolan en central roll i att få in mer undervisning om privatekonomi, säger han i ett pressmeddelande.
En fråga i undersökningen handlade om ränta. Ränta är en sorts avgift på pengar. Människor kan både tjäna pengar på ränta och betala pengar för ränta.
På frågan om ränta skulle människorna i undersökningen räkna ut hur mycket pengar de tjänade på en viss ränta.
Människor som sparar pengar på ett sparkonto får ränta av banken. Då betalar banken pengar till den som har kontot.
Men när människor i stället lånar pengar av banken måste de betala ränta till banken.
Banklån kan till exempel användas för att köpa ett hus. Men pengarna för huset måste betalas tillbaka med ränta.
Sådana saker är bra att veta när man blir vuxen och ska ta hand om sin privatekonomi.
Fundera och diskutera:
1. Är det en bra idé att lära elever mer om ekonomi? Varför/varför inte?
2. Vad hade du velat lära dig mer av i skolan?
3. Sparar du pengar till något? Vad?
Saker som har med pengar att göra
kallas med ett annat ord för ekonomi.
En ny undersökning visar
att unga vuxna är dåliga på ekonomi.
Ekonomi kan vara svårt att förstå.
Det finns till exempel många ord
om ekonomi som är svåra att förstå.
En undersökning från Lunds universitet
visar att även vuxna mellan 18 och 29 år
har svårt att förstå alla ord som handlar om ekonomi.
Henrik Levinsson forskar om ekonomi.
Han säger att många människor
vet för lite om ekonomi.
Henrik Levinsson tycker att människor
borde lära sig mer om ekonomi i skolan.
Fundera och diskutera:
1. Är det en bra idé att lära elever mer om ekonomi? Varför/varför inte?
2. Vad hade du velat lära dig mer av i skolan?
3. Sparar du pengar till något? Vad?