Många elever väljer att inte äta av skolmaten. Men problemet är inte alltid själva maten. En ny studie visar att eleverna inte känner sig trygga när de ska äta lunch.
Många som skriver till Minibladet tycker att skolmaten borde bli bättre. Men en ny studie från Livsmedelsverket visar att fler elever faktiskt skulle äta av skolmaten om de kände sig tryggare i matsalen.
Ett problem är att eleverna inte vet vem de kommer att sitta bredvid. De är också rädda för att bli lämnade ensamma om de andra vid bordet äter upp snabbare. Dessutom är de rädda att någon elev ska kommentera om de äter för mycket eller på fel sätt.
Eleverna tycker också att det är jobbigt med höga ljud, trängsel och brist på tid.
– Vi behöver förstå varför elever väljer bort skollunchen. Genom att vara lyhörda för vad eleverna själva säger, kan de vuxna sedan ta ansvar för att hitta lösningar, säger Emelie Elin i ett pressmeddelande. Hon arbetar på Livsmedelsverket.
Studien visar också att elever som äter skollunch kan koncentrera sig bättre i skolan. Kroppen mår bättre och eleverna har mindre problem med till exempel huvudvärk eller ont i magen.
Forskare vid Umeå universitet, Örebro universitet och Karolinska Institutet har gjort studien på uppdrag av Livsmedelsverket.
Fundera och diskutera
1. Hur tycker du att det känns att äta lunch i skolan?
2. Håller du med eleverna i studien? Varför/varför inte?
3. Vad kan skolor göra för att elever ska trivas bättre i skolmatsalen?
Många elever tycker att skolmaten
borde bli bättre.
Men en ny undersökning visar
att det finns fler problem i skolmatsalen än maten.
Livsmedelsverket är en myndighet
som jobbar med bland annat mat.
De har undersökt varför vissa elever
inte vill äta mat i skolmatsalen.
Undersökningen visar att många elever
känner sig otrygga i skolmatsalen.
De är till exempel rädda för
att bli retade för hur de äter.
Många elever tycker också att skolmatsalen
är för bullrig och för trång.
De tycker också att lunchrasten
är för kort för att hinna äta.
Livsmedelsverket säger att det är viktigt
att förstå varför vissa elever inte vill äta i skolmatsalen.
Om de vuxna förstår varför eleverna inte vill äta
kan de lösa problemen så att fler elever äter lunch.
Fundera och diskutera
1. Hur tycker du att det känns att äta lunch i skolan?
2. Håller du med eleverna i studien? Varför/varför inte?
3. Vad kan skolor göra för att elever ska trivas bättre i skolmatsalen?