Reporterskola

Nationell: Fem minuters skärmpaus

Två elever som sitter framför en dator.

En elev i årskurs fyra tycker att alla elever i hela Sverige borde få skärmtid mellan lektionerna. På det sättet skulle eleverna få en välbehövlig paus och bli mer motiverade inför nästa lektion.

Jag tycker att efter varje lektion får eleverna spela valfritt datorspel i fem minuter. Jag tycker det för eleverna ska få ha en efterlektion-paus.

För det första friskar man upp barnen inför nästa lektion. De blir jätteglada och de blir motiverade till nästa lektion. Det blir tråkigt om man bara byter lektion utan någonting roligt och spännande där emellan för eleven.

För det andra, när man spelar kan man kommunicera med klasskamrater/vänner/personer och få fler vänner att prata med i matsalen eller på rasten. Om man har depression eller social ångest, kan det bli bättre om man får hjälp genom spelet att kommunicera med klasskamrater.

Motargument till detta är att några klasskamrater kanske inte vill stänga locket till datorn när det väl är dags för lektion. Det är dåligt för då missar de lektionen och lektionstiden blir kortare för alla eleverna/klasskamraterna om det blir bråk.

För det tredje, om man inte gör någonting roligt då kan eleverna bli på dåligt humör, inte göra sitt arbete och förstöra för klassen med ljud och skrik.

Slutligen, elever i hela Sverige borde få fem minuters datapaus mellan lektionerna. På det sättet blir de inte uttråkade och blir samtidigt mer motiverade inför nästa lektion.

Text: Elev i årskurs fyra på Hyllievångsskolan
Foto: Pixabay